Wethouder Van Hooijdonk (GroenLinks) laat graag van zich horen. Misschien wel een beetje te graag, want over de tweets die ze op internet post denkt ze niet altijd goed na. Zo beweerde Van Hooijdonk dat de lucht in Utrecht 30% schoner wordt door 2% van de auto’s weren. Dat weren van 2% van de auto’s sloeg op de voorgenomen invoering van de milieuzone in Utrecht voor personenwagens en bestelwagens. Wat Van Hooijdonk klopt van geen kanten. Dat hebben we haar ook laten weten. Een debat over het effect van de milieuzone met de SSLU gaat ze uit de weg (dat heeft ze geweigerd). Kennelijk is de wethouder bang om in dat debat te moeten toegeven dat ze inderdaad maar wat geroepen heeft. Hieronder geven we de mailcorrespondentie met de wethouder weer.
Geachte mevrouw Hooijdonk,
dezer dagen vernamen wij dat het effect van de invoering van de milieuzone voor personenwagens aanzienlijk gunstiger zouden zijn dan ooit door de gemeente in het recente verleden werd berekend. U heeft namelijk getwitterd en aan de media verteld dat 2% van de meest vervuilende auto’s in Utrecht 30% van de vervuiling zou veroorzaken. Door die 2% te weren zou Utrecht 30% schoner worden.
Ik verzoek u de SSLU inzage te geven in de berekeningen die u tot uw bewering hebben gebracht. Graag binnen de daar door de wet gestelde termijn van 2 weken (het betreft een verzoek om milieu informatie).
Namens de SSLU C. van Oosten.
Op de brief aan de wethouder volgde het onderstaande antwoord:
Geachte heer Van Oosten
Dank voor uw open brief van 1 november 2014, waarin u aandacht vraagt voor het effect van het instellen van een milieuzone voor personen- en bestelauto’s, die op diesel rijden. Uw zorg over de luchtkwaliteit en uw gedrevenheid om die luchtkwaliteit te verbeteren waardeer ik en deel ik.
In uw brief benadert u mijn uitlatingen vooral technisch door in te gaan op de resultaten van doorrekening van verschillende varianten van de milieuzone door RoyalHaskoningDHV en TNO. Deze doorrekening is gedaan op verzoek van de raadscommissie Stad & Ruimte. Over deze varianten voor de milieuzone is uitgebreid gesproken in commissie en raad. Er is vervolgens besloten tot een variant die niet in het bovengenoemde onderzoek is beschreven: een milieuzone voor personen- en bestelverkeer waaruit dieselvoertuigen tot en met euro 2, oftewel dieselvoertuigen die vóór 2001 op de weg zijn gekomen, worden geweerd.
TNO heeft vervolgens voor deze variant het wagenpark dat in Utrecht rondrijdt onderzocht. Daarop zijn mijn uitlatingen in de media gebaseerd. Een technische toelichting op de analyse van TNO treft u in de bijlage aan.
In de Utrechtse gemeenteraad is uitvoerig over maatregelen voor het verbeteren van de luchtkwaliteit gesproken en uiteindelijk heeft de gemeenteraad voor de genoemde variant van de milieuzone gekozen. Het is naar mijn oordeel een hele slimme maatregel, omdat die precies die voertuigen weert, die de meeste gezondheidsschade veroorzaken. Om die reden betreur ik het dat u het instellen van de milieuzone tracht te voorkomen. In ieder geval is in de gemeenteraad het debat over de huidige zone afgerond. Uw voorstel voor een nieuw debat acht ik dan ook op dit moment niet zinvol.
Wel ben ik benieuwd naar uw voorstellen, die de luchtkwaliteit kunnen verbeteren èn kunnen rekenen op politiek en maatschappelijk draagvlak. In Utrecht zijn we immers nog lang niet klaar met het werken aan gezonde lucht.
Met vriendelijke groet,
Lot van Hooijdonk
Zie de bijlage ‘notitie roetberekening die Van Hooijdonk mee stuurde.
Op het antwoord van Van Hooijdonk antwoordde de SSLU:
dank voor uw bericht. Ik vind het jammer dat u niet met mij in een (openbaar) debat wilt gaan. Dat valt me erg tegen. Zeker van een wethouder die zo nadrukkelijk de publiciteit zoekt (door actief te twitteren) en op grond van eerdere werkzaamheden en ervaring bovendien geacht mag worden thuis te zijn in de problematiek van de luchtverontreiniging.
Nogmaals, het valt mij erg tegen dat u een debat over de milieuzone uit de weg gaat.
De SSLU heeft inmiddels het volgende bezwaarschrift tegen de milieuzone ingediend.
Gemeente Utrecht
fax 286 12 24
Datum: 9-11-2014
Betreft: bezwaarschrift SSLU
besluit plaatsing waarschuwingsborden
milieuzone
Aan het college van b en w Utrecht.
Namens de Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht maak ik bij deze bezwaar tegen het vandaag gepubliceerde besluit om waarschuwingsborden te plaatsen als bedoeld in de bekendmaking van het besluit (zie bijlage). De SSLU meent dat de invoering van de milieuzone de luchtkwaliteit in Utrecht per saldo verslechtert.
Of de milieuzone voor personenwagens er uberhaupt komt en wanneer die komt is onzeker. De wijziging van het RVV, die nodig is om de benodigde bebording te kunnen plaatsen, heeft nog niet plaatsgevonden. Over de wijziging van het RVV moet de Raad van State nog advies uitbrengen. Het nu al plaatsen van waarschuwingsborden, waarmee de verwachting wordt gewekt dat de milieuzone in de loop van 2015 van kracht wordt, is dus voorbarig en getuigt van weinig respect voor de Afdeling advisering van de Raad van State en de Kamerleden die de mogelijkheid hebben over de wijziging te oordelen.
De SSLU meent dat het plaatsen van de waarschuwingsborden (omdat de wijziging van het RVV onzeker is) misleidend is. Immers de verwachting wordt gewekt dat de milieuzone er hoe dan ook komt, terwijl die zekerheid er niet is. Het moet juridisch niet uitgesloten worden geacht dat het RVV niet wordt gewijzigd en dat de milieuzone er dus niet komt. Straks hebben mensen alvast hoge kosten gemaakt om hun auto te vervangen en blijkt dat achteraf niet nodig te zijn geweest.
De SSLU heeft bij meerdere gelegenheden aangevoerd dat het effect van de milieuzone zoals de raad die heeft vastgesteld zeer gering en mogelijk zelfs negatief is. Dat het effect zeer gering is is de uitkomst van de berekeningen die in opdracht van de gemeente door HaskoningDHV/TNO zijn opgesteld. De bewering van wethouder Van Hooijdonk dat de invoering van de milieuzone de lucht in Utrecht 25% schoner zou maken is volksverlakkerij want apert onjuist. Het marginale effect beperkt zich overigens tot de milieuzone zelf en in nog mindere mate tot de wegen van en naar de milieuzone.
De SSLU heeft meer dan eens aangevoerd dat de luchtkwaliteit als gevolg van de invoering van de milieuzone waarschijnlijk zelfs verslechtert. Om twee redenen. In de eerste plaats zullen auto’s die niet meer in de milieuzone mogen komen om de milieuzone heen gaan rijden, waardoor de lucht buiten de milieuzone verslechtert. Het effect van dit omrijdend verkeer is voor de door de raad gekozen variant milieuzone niet berekend. In de tweede plaats ligt het erg voor de hand dat mensen die zich een nieuwe auto aanschaffen (omdat ze anders de milieuzone niet meer in mogen) veel meer kilometers gaan maken om de kosten voor de aanschaf van de nieuwere auto er uit te halen. Ook dit effect is niet berekend. Per saldo zal de luchtkwaliteit naar het oordeel van de SSLU waarschijnlijk verslechteren.
De SSLU heeft de raad destijds in kennis gesteld van verschillende onderzoekingen waaruit bleek dat het effect van de milieuzone nauwelijks kon worden aangetoond. Daarna heeft de raad een milieuzone nota bene in sterk afgezwakte vorm vastgesteld.
De SSLU is van mening dat aan het besluit om de milieuzone voor personenwagens in te voeren in de eerste plaats partijpolitieke overwegingen ten grondslag hebben gelegen (een politieke partij en zijn/haar wethouder die zo nodig moeten scoren). Daarnaast is de milieuzone vooral een alibi om niets tegen de groei van het autoverkeer te hoeven doen, nog veel extra parkeervoorzieningen te kunnen realiseren, een ambitieus ruimtelijk- en infraprogramma te kunnen realiseren dat de lucht in Utrecht verder verslechtert en effectieve maatregelen achterwege te laten (hoe zit het met de quick scan brommers en scooters en de dosering van autoverkeer vanaf de snelwegen?).
Aan de goed gedocumenteerde bezwaren die de SSLU tegen de milieuzone heeft ingebracht zijn het college en de raad zonder motivering voorbijgegaan. Rest de SSLU slechts de mogelijkheid om bezwaar te maken en in beroep te gaan.
Ik verzoek u het bestreden besluit te herroepen dan wel (ingrijpend) te wijzigen en de SSLU een vergoeding toe te kennen voor de kosten van rechtskundige bijstand.